Solidariteit ver te zoeken bij de regionale energiestrategie: ‘Uitspraken veel te kort door de bocht’

Waddinxveen – Het lokale belang lijkt steeds meer een rol te gaan spelen bij de Regionale Energiestrategie (RES). ‘Aangespoord’ door uitspraken van de Goudse wethouder Hilde Niezen over windmolens buiten Gouda, zetten partijen de hakken in het zand.

Erik van Leeuwen

Wethouder Brigitte Leferink van Waddinxveen, concludeerde tijdens het regionaal overleg van het algemeen bestuur van Midden-Holland dat zij en de andere bestuurders er nog een hele kluif aan hebben om tot één, breed gedeelde visie voor de toekomst te komen. “De solidariteit is ver te zoeken. Dat is de hete aardappel.”

Het vuurtje rond de regionale energiestrategie werd aangewakkerd door GroenLinks-wethouder Hilde Niezen uit Gouda. Om aan de regionale opgave te voldoen qua op te wekken duurzame energie, gaf zij onlangs in AD Groene Hart aan dat zij voor windenergie mogelijkheden ziet langs de A12 bij Doelwijk in Waddinxveen en verderop bij Bodegraven.

Onacceptabel
Dat viel bij enkele partijen in de vijf gemeenteraden niet goed. Het Bodegraafse raadslid Robin Kersbergen stelde op Twitter het onacceptabel te vinden ‘dat Gouda klakkeloos windmolens in de spreekwoordelijke achtertuin van de buren laat landen’. “Zo gaan we als regio niet met elkaar en ons waardevolle landschap om.”

Ook de VVD in Waddinxveen heeft grote moeite met de uitspraken van de Goudse wethouder. “Lekker makkelijk om wat niet kan in je eigen gemeente, te doen in een andere gemeente”, reageerde fractievoorzitter Andrea van der Ploeg. “Het is écht veel te kort door de bocht.”

Dat Doelwijk en de A12 worden genoemd als mogelijke plek voor windmolens lijkt logisch, omdat daar al vier windmolens zijn. “Het is echter niet vanzelfsprekend dat er dan een paar bij kunnen”, reageerde Van der Ploeg. “In 2018 was er sprake van een vijfde windmolen. Wij waren daar tegen, want uit onderzoek bleek dat er hinder was voor bewoners in Triangel.”

De VVD in Waddinxveen stond er tot nu toe volgens Van der Ploeg ‘open en constructief’ in, maar heroverweegt dat standpunt, nu andere gemeenteraden de eigen belangen laten prevaleren. “In Zuidplas zeggen ze doodleuk: geen windmolens. Het kan best zijn dat wij ook de deur voor windenergie dichtdoen.”