VVD liet kritische noten horen bij de nieuwe cultuurnota

Waddinxveen – De gemeenteraad heeft woensdag 2 juni unaniem ingestemd met de nieuwe cultuurnota.

De VVD liet als enige partij kritische noten horen. De partij vond het plan om kunst- en culturele organisaties te stimuleren op zoek te gaan naar andere geldstromen dan alleen gemeentelijke subsidies weinig concreet.

“Wij zijn een groot voorstander dat organisaties minder afhankelijk zijn van de gemeente, maar hoe realistisch is dat”, vroeg raadslid Ellen van Helden zich af. Zij wilde vooral weten wat de financiële risico’s voor de gemeente zijn als de plannen voor eigen ondernemerschap niet van de grond komen. “We vrezen dat de rekening weer bij de gemeente komt te liggen.”

Wethouder Brigitte Leferink, die liet weten dat het college uitgaat van realistische ambities, zegde de VVD toe de raad regelmatig op de hoogte te stellen van de vorderingen. Die garantie was voor de VVD genoeg om zich aan te sluiten bij de rest van de gemeenteraad, die zeer enthousiast was over de cultuurnota.

Het college is van plan niet te korten op de subsidies in de kunst- en cultuursector. “Juist nu, in een zeer moeilijke tijd vanwege corona, mogen we de culturele organisaties niet in de steek laten”, liet Bastienne Prins (CDA) weten. “Gelukkig doet dit college dat ook niet.” Zij vroeg samen met D66 wel om haast te maken met de uitvoering.