Vlaggen niet af laten hangen van organisaties

Waddinxveen – De VVD dient deze week een voorstel in om de vlaginstructie van de gemeente aan te passen. De partij denkt dat er in de raad voldoende steun voor is.

In 2018 stemde de gemeenteraad in met een vlaginstructie waarbij het hijsen van een vlag bij het gemeentehuis een initiatief moest zijn van een stichting of organisatie uit Waddinxveen. Daarmee bleef de gemeente ‘onpartijdig’ bij het hijsen van bijvoorbeeld de Regenboogvlag op 11 oktober tijdens coming-out dag van de lhbti-gemeenschap.

De VVD wil dat de vlaginstructie een ‘gemeentelijke aangelegenheid’ wordt aan de hand van een agenda. “We zijn afgelopen week door het hijsen van de vlag ter ere van veteranendag op het idee gekomen”, zegt VVD-raadslid Andrea van der Ploeg. “Door het hijsen van die vlag doorbrak het college het eigen protocol.”

Gek
De VVD vond het hijsen van de veteranenvlag een ‘geweldig gebaar’, maar vond het gek dat een dag later de Regenboogvlag niet wapperde aan de vlaggenstok van de gemeente. “Als reactie op de anti-homobeweging in Hongarije werd overal in Nederland de vlag gehesen. Ook in Zuidplas is dat gedaan. Wij willen af van die willekeur en vandaar dat we een motie gaan indienen waarbij we vragen de agenda te volgen”, aldus Van der Ploeg.

Naast de VVD lieten PvdA/GroenLinks, D66, WeWa en het CDA al weten positief tegenover het voorstel te staan