Waddinxveen - Het verkeers- en mobiliteitsonderzoek wordt leidend bij het aantal te bouwen woningen aan de Noordkade. Dat zei wethouder Martijn Kortleven in de commissie Ruimte en Infrastructuur.
Door Erik van Leeuwen
In de commissie werd de stedenbouwkundige visie besproken voor de nieuwe woonwijk die op het huidige bedrijventerrein moet komen. Bij de commissie waren er vooral vragen en waarschuwingen over de afwikkeling van de verkeersstroom en de parkeervoorzieningen in de toekomstige wijk. In de stedenbouwkundige visie wordt vooralsnog uitgegaan van ongeveer 1450 woningen. Het woonprogramma is gebaseerd op de woonvisie, met onder andere dertig procent sociale woningbouw.
Hoeveel woningen er precies komen, wordt pas duidelijk nadat de resultaten van een verkeers- en mobiliteitsonderzoek heeft plaatsgevonden. “Het kunnen er dus minder, maar ook meer worden”, zei Kortleven, die daarmee de grootste angst en ongerustheid van de commissieleden wegnam. Raymond Boer (VVD) was na een eigen telling op basis van het aantal parkeerplaatsen en aantal te bouwen woningen uitgekomen op een parkeernorm van 0,9.
“Dat is ontoereikend, zeker omdat de norm elders in Waddinxveen op 1,6 ligt.” Ook over de ontsluiting van de weg werden zorgen geuit. “Er gaat weliswaar vrachtverkeer af, maar er komt veel meer particulier autoverkeer bij”, zei Boer. “Het lijkt me niet de bedoeling dat we een verkeersinfarct creëren.” Ook andere partijen drongen aan op een goede afwikkeling van het verkeer. “We moeten niet gaan vastlopen”, reageerde Albert Kerssies (PCW). Volgens Kortleven zal de ontsluiting van de nieuwe woonwijk gaan plaatsvinden via de Staringlaan en de Willem de Zwijgerlaan.
Het grootste deel van de grond waarop de wijk gebouwd wordt, is nu nog eigendom van drie private partijen. De kavels, die in het bezit zijn van de gemeente, moeten worden gebruikt voor maatschappelijke voorzieningen, liet wethouder Kortleven weten. “Dat is tenminste wel de bedoeling. Op het terrein van de brandweerkazerne hebben we een school voorzien. Of die school er komt, weten we nog niet. We hebben in elk geval de ruimte gereserveerd, mocht het nodig zijn.”
Partijen vinden het ook belangrijk dat in de wijk andere maatschappelijke voorzieningen komen. Gedacht wordt aan een huisarts, maar er is ook een wens voor een jongerenontmoetingsplek. “Laten we niet de fouten maken die we bij de Triangel hebben gemaakt”, zei Henry ten Zijthoff (PvdA/GroenLinks). “Daar zijn nagenoeg geen maatschappelijke voorzieningen en zeker niet voor de jeugd. De tol daarvoor gaan we nog wel betalen, als de kinderen van nu jongeren zijn. We zijn in Waddinxveen goed in bouwen, maar we moeten leefbaarheid van de wijken wel als uitgangspunt gebruiken.”