Zorgpartners zet in op een groter Souburgh

Waddinxveen - De fracties van PCW en VVD snappen er niets van. De sloop van zorgcentrum Souburgh in Waddinxveen is vertraagd door de aanwezigheid van vleermuizen, een beschermde diersoort. Nu wordt de vertraging, die tot 15 april gaat duren, aangegrepen om tien extra woningen toe te voegen aan het bestaande nieuwbouwplan. Reden voor PCW en de VVD om opnieuw vragen te stellen over dit onderwerp aan het college.

De politieke partijen vragen zich af of de verandering een financiële achtergrond heeft en hoe het komt dat Zorgpartners Midden-Holland zo laat pas (in juli 2021) een ontheffing bij de Omgevingsdienst Haaglanden heeft aangevraagd. Volgens de partijen hadden de bewoners van Souburgh die inmiddels naar De Rietkraag in Gouda zijn verhuisd, nog maanden in hun vertrouwde kamer kunnen blijven zitten. Ook lijkt de bouw nog niet te zijn aanbesteed. VVD en PCW maken zich zorgen over verdere vertraging en willen transparantie met betrekking tot het nieuwbouwproject.

Zorgpartners Midden-Holland legt op haar eigen site uit dat de vertraging wordt benut ‘om de huidige ontwerpplannen te bekijken in het licht van de veranderende zorgvraag in de komende jaren. De vraag naar meer zorgplaatsen voor zware (verpleeghuis)zorg neemt toe. Het nieuwe Souburgh moet voor tientallen jaren toekomstbestendige zorg kunnen leveren, zowel voor de huidige als de toekomstige inwoners van Waddinxveen. Daarbij wordt gekeken naar het zo flexibel mogelijk maken van het gebouw.’

Crisisplekken
Souburgh wil tevens crisiszorg blijven aanbieden. Volgens Zorgpartners is hiervoor schaalgrootte van het gebouw nodig. ‘Er komen vijf crisisplekken beschikbaar waarmee het totaal aantal crisisplekken van Zorgpartners Midden-Holland in de regio uitkomt op elf plekken’.
Tenslotte wil Zorgpartners Midden-Holland de nieuwbouw uitbreiden van 80 naar 90 bewoners.