Algemene beschouwing begroting

Vandaag is in de gemeenteraad van Waddinxveen de begroting voor de komende jaren besproken. Een belangrijk moment want we kunnen ons geld maar een keer besteden. Fractievoorzitter Andrea van der Ploeg heeft daarbij haar betoog namens de VVD gehouden.

Algemene beschouwingen VVD programmabegroting 2024-2027

Andrea van der Ploeg, fractievoorzitter VVD Waddinxveen

Voorzitter,

De bladeren beginnen nu echt van de bomen te vallen, het is nog nat van de zware regenval van afgelopen dagen, maar de zon lijkt door te gaan breken vandaag. In de vroege ochtend verschijnen de eerste hardlopers, ouders die hun kinderen, lopend, met de fiets naar school brengen, tieners die op de fiets richting Gouda stappen op weg naar school. De Kerkweg Oost, Kanaaldijk en Beijerincklaan lopen langzaam vol, de ochtendspits is gestart. Ouders, forensen, kinderen, tieners een drukte van belang. Het is mooi om af en toe even toe te kijken, te observeren.

In deze raad spreken wij met regelmaat terecht over vergezichten, hoe ziet Waddinxveen er in 2040/2050 uit? Gaan wij verder groeien? Hoeveel meer gaan wij groeien? Waar vinden wij deze groei acceptabel? en als we nu met zoveel inwoners groeien hoe zorgen we dan dat het ook in de toekomst nog goed en fijn wonen is in Waddinxveen? Stuk voor stuk terechte vragen en vragen waar wij over na moeten denken. Koers bepalen, kaders stellen en logisch en toekomstbestendig bouwen aan Waddinxveen.

Om dit alles te kunnen realiseren is en blijft het belangrijk om bovengemiddeld oog te houden op onze financiën. Om te kunnen investeren moeten we in het hier en nu zicht houden op dat wat we uitgeven én we moeten kritisch zijn op reserves en geld dat wij op domeinen niet uitgeven. Realistisch en overzichtelijk begroten. Niet moeten grasduinen door alle verschillende potjes en concluderen dat er reserveringen staan die niet gebruikt worden of te ruime budgetten zijn ingeboekt. Wij zijn dan ook blij dat de wethouder afgelopen week al heeft toegezegd komend jaar alle reserves tegen het licht te houden. Weten waar het geld zit en daar brengen waar het nodig is en daadwerkelijk ook uitgegeven wordt! Laten wij trots zijn dat wij als gemeente kunnen blijven nadenken over de toekomst, onze financiën dit toelaten en wij in tegenstelling tot een aantal van onze buren geen grote lastenverzwaringen hoeven door te voeren. Dit resultaat is te danken aan ieder die zich binnen deze gemeente inzet denkende aan onze verenigingen, inwoners, adviesplatformen en ieder binnen dit huis.

De VVD fractie heeft zich de afgelopen volop ingezet voor een toekomstbestendig Waddinxveen en wij zijn dan ook trots op concreet behaalde resultaten hier binnen de gemeente zoals:

• De eerste paal van de Gouwehal is geslagen afgelopen maand.
  • Het Sleutelkwartier krijgt steeds meer vorm.
  • We pakken nog dit jaar onveilige situaties rondom rotondes aan met o.a. betere signalering en verlichting.
  • Deelvervoer is niet alleen meer een stadsproject, maar heeft nu ook een plek in onze gemeente.
  • Een impuls aan collectieve acties voor ondernemers met het nieuwe Ondernemersfonds.
  • Op korte termijn zicht op een schoner Waddinxveen door beëindiging van de plastic zakken in het straatbeeld.
  • Wij zetten in op verbinding en meer levendigheid en zien steeds meer concrete voorbeelden.

Toch wanneer wij als VVD fractie naar buiten kijken, rondfietsen, spreken met inwoners moeten wij concluderen dat er op thema's een gat zit tussen dat wat we al met elkaar doen en hebben bereikt én de prachtige vergezichten. De reden dat wij blij zijn met de sluitende begroting maar niet hard staan te juichen is omdat de groei van Waddinxveen ons de komende jaren absoluut nog structureel geld gaat kosten als wij niet willen inboeten op de manier waarop wij hier wonen, werken en leven. Voorzichtig dus zijn nu met onze financiën en onze ogen niet sluit voor dat wat nog komen gaat. De gemeente heeft wat ons betreft de afgelopen jaren successen behaald, maar ook een en ander laten liggen. Iets wat wij onszelf allemaal moeten en mogen aanrekenen, maar wel reden om in te grijpen met soms kleine, soms grotere maatregelen om het gat te dichten tussen nu en onze beelden voor de toekomst.

Eerst bewegen, dan bouwen

Het klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Bij grote woningbouw worden niet in eerste instantie verkeersanalyses uitgevoerd. Soms blijkt pas in tweede instantie dat er maatregelen nodig zijn om de verkeersdruk te reguleren. Bij kleinere projecten die elkaar in een gebied soms ook nog opvolgen, is de verkeersimpact nog later bekend en daar moet verandering in komen. Daarom hebben wij de motie Voorkom nieuwe verkeersknelpunten van de PCW mede ondertekend. Wij willen het college oproepen om bij het schetsen van vergezichten en niet alleen bij al concrete plannen na te denken over de mogelijke consequenties voor de infrastructuur en verkeersafhandeling. Een weg ligt er immers niet binnen een jaar, dus laten we proberen op dit vlak zo min mogelijk achter de feiten aan te lopen. Als we het hebben over bewegen dan vindt de VVD fractie het van belang om zich hier op dit moment nog een keer heel duidelijk uit te spreken dat de natuurgebieden in Waddinxveen ons lief zijn, van belang voor een goede en gezonde leefomgeving en die plekken die Waddinxveen onder andere een fijne plek maken om te leven. Oftewel plannen voor een weg door het Gouwebos zullen wij nooit steunen. Om deze reden hebben wij de motie geen weg door Gouwebos van Weerbaar Waddinxveen mede ondertekend.

Maatschappelijke voorzieningen passend bij onze groei

Een terugkerend thema voor onze fractie en dat is niet voor niets. Maatschappelijke voorzieningen zijn nodig om instellingen, stichtingen en verenigingen te faciliteren om onze inwoners te onderwijzen, te ondersteunen, gezond te houden, elkaar te ontmoeten. Dit is één van die punten waar wij als gemeenten niet snel genoeg hebben geanticipeerd op nieuwe inzichten, maar wij zijn blij dat op dit vlak ook een toekomstbestendig plan wordt geschreven. Wij zien uit naar de tussenrapportage komende week. Een zekerheid is dat toekomstplannen niet direct lucht gaan geven daar waar het knelt. Voor de scholen is er met de instandhouding van het oude Coenecoop college lucht om nog groei op te vangen. Ideaal is anders, maar tussenoplossingen zijn helaas soms nodig om verder te kunnen ontwikkelen en bouwen. Meerdere stichtingen en verenigingen hebben inmiddels hun intrek genomen in het opgeknapte Verenigingsgebouw aan de Mauritslaan. Een aantal goede ontwikkelingen. Binnen sport en bewegingsonderwijs blijft het echter voorlopig knellen. Nu kunnen we niet alles oplossen, maar moeten we soms ook het lef hebben om ideeën vanuit onze gemeenschap in overweging te nemen om ook hier tot tussentijdse tijdelijke oplossingen te komen. Om deze reden dienen wij de motie Lucht creëren in de koude wintermaanden voor sporters in samen met Weerbaar Waddinxveen en PvdA/GL, waarvan het dictum luidt:

VERZOEKT HET COLLEGE

• Een quickscan uit te voeren naar de mogelijkheden van een blaashal voor de Waddinxveense sport gedurende de wintermaanden. Hierin in ieder geval mee te nemen:
  • inventarisatie bij aanbieders van blaashal-varianten in kwaliteit, omvang, locatie- en overige vereisten, gevraagde investering, afschrijvingstermijn en maandelijkse all-in exploitatiekosten gedurende de wintermaanden.
  • inventarisatie van de mogelijke locaties in Waddinxveen om een blaashal te plaatsen;
  • een eerste richting van mogelijke financiële constructies met verenigingen;
  • Het Sportplatform aan het begin van dit onderzoek te consulteren en om inbreng te vragen.
  • De raad een terugkoppeling van deze quickscan te geven – inclusief relevante zaken die bij verdere besluitvorming door de raad in overweging moeten worden genomen- gelijktijdig met het opleveren van de visie op maatschappelijke voorzieningen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Geen gebakken lucht maar een oprechte poging om het college te hepen om problemen van onze inwoners op te lossen.

Waddinxveen mee met de tijd

We groeien, we bloeien, we investeren en we passen ons aan. Dat maakt wat de VVD fractie betreft ook dat je op reguliere basis beleid moet herzien. Past het beleid nog bij wie wij zijn, past deze binnen huidige wetgeving en past dit bij wat wij beogen met elkaar en willen. Vragen waar wij niet altijd direct een antwoord op hebben maar wel over in gesprek willen. Om deze reden hebben wij de motie herzien evenementenbeleid van Weerbaar Waddinxveen mede ondertekend.

Voorzitter, verstandig besturen, blik op de toekomst, maar ook toekomstbestendig handelen in het heden. Een financieel gezond en toekomstig bestendig Waddinxveen.

Dank.